Rizici u poslovanju
Svako poslovanje se odvija u nestabilnom i promenljivom okruženju.
Tokom rada, suočavaćete se sa rizicima koji nastaju unutar preduzeća (u procesu proizvodnje ili pružanja usluga), ali i sa onima koji dolaze iz spoljnog okruženja i na koje nećete moći da utičete.
Za uspeh vašeg poslovanje je od izuzetnog značaja da identifikujete sve potencijalne rizike, procenite njihov uticaj na vaše poslovanje i spremite odgovarajuće odgovore na njih.
Pokušajte da predvidite rizike i osmislite preventivne mere. Klasifikujte rizike u odnosu na dve dimenzije: intenzitet uzicaja i verovatnoća nastanka. Možete koristiti matricu gde će vertikalna osa biti "intenzitet uticaja", a horizontalna "verovatnoća nastanka". Rizici koji su malo verovatni i sa slabim uticajem na poslovanje će tako biti postavljeni dole levo, a vrlo verovatni i sa velikim uticajem - gore desno.
Skoncentrišite se u svojoj analizi na rizike sa najvećim intenzitetom negativnog uticaja, a posebno na one sa visokom verovatnoćom nastanka. Opišite rizike i spremne reakcije na nastanak rizika sa velikom verovatnoćom nastanka.
Bavljenje rizicima je stalna aktivnost.
Praćenje rizika mora biti kontinuirani proces, stalno morate pratiti postojeće rizike, ali i osluškivati svoj biznis kako biste identifikovali nove.
Rizici se identifikuju primenom odgovarajućih metoda, neke od njih su:
- upitnici,
- SWOT analiza,
- matrica rizika,
- samoocenjivanje,
- drvo odlučivanja
Verovatnoća rizika predstavlja mogućnost ostvarenja rizičnog događaja, dok je uticaj rizika posledica nastanka rizičnog događaja na ciljeve vašeg poslovanja.
Moguće reakcije na rizik:
Izbegavanje rizika – učinite šta možete da u potpunosti sprečite rizik
Smanjenje rizika – učinite šta možete da smanjite potencijalne negativne efekte rizika
Prihvatanje rizika – nadate se da se rizik neće ostvariti, ali, za svaki slučaj, odvojite sredstva za ublažavanje posledica
Pomeranje rizika – osigurate svoje poslovanje (opremu, objekte...)