Finansije
Podsetite se najpre u našem kursu o Finansijama kako delimo prihode, rashode i koji su to najbitniji finansijski pokazatelji poslovanja. Zatim napravite sopstveni finansijski plan, sopstvenu projekciju prihoda i rashoda. Pomoću njega planirate buduće novčane tokove.
Profitabilnost
Veoma važan pokazatelj je vreme povraćaja ulaganja. Možete izračunati tako što ćete vrednost investicije umanjiti za planiranu ostvarenu neto dobit u posmatranom periodu tj. u periodu projekcije poslovanja. Period povraćaja ulaganja pokazuje za koji vremenski period će se ulaganje vratiti kroz neto dobit.
Nadalje je potrebno navesti kada očekujete prvi prihod od delatnosti i na koji način ćete finasirati svoje poslovanje pre prvih ostvarenih prihoda.
Očekivani prihod po mesecima
Navedite prihode koje ostvarujete po osnovu svake delatnosti kojom se bavite i za svaki proizvod/uslugu pojedinačno.
Ukoliko je prisutna sezonalnost u vašem poslovanju to ćete nadalje u biznis planu i objasniti. Navešćete u kojim mesecima ostvarujete prihode, a u kojim mesecima zbog eventualne sezonalnosti posla niste u mogućnosti da ostvarujete prihode.
Prodajne cene
Na koji način formirate prodajnu cenu svojih proizvoda ili usluga? Objasnite to. Takođe, navedite koje će biti cene pet najatraktivnijih, odnosno najprodavanijih proizvoda/usluga i uporedite ih sa tri konkurentska proizvoda/usluge.
Fiksni troškovi
Fiksni troškovi su oni troškovi koji ne zavise od obima poslovanja. Fiksne troškove treba da obračunavate na godišnjem nivou, a u njih spadaju:
- Najam ili kupovina objekta ili zemljišta, vozila, mašina, tehničke opreme;
- Troškovi opremanje poslovnog prostora (dekoracija);
- Dozvole za rad, licence, sertifikati;
- Brendiranje (dizajniranje vizuelnog identiteta) i oglašavanje;
- Plate i honorari za saradnike (ne zaboravite da uračunate i svoju platu). Važno – plate i honorare treba da računate u bruto iznosu (Bruto iznos je zbir neto zarade - novac koji zaposlenom leže na račun - i poreza i doprinosa koje propisuje država. Za precizan proračun bruto iznosa najbolje je da se obratite knigovođi.). Ovde ulaze plate stalnog osoblja koje ne zavisi od nivoa proizvodnje ili pružanja usluga – vaša plata, računovođa, higijena/spremanje, pozicije u administraciji i sl. Honorari spoljnih saradnika koje ćete angažovati po potrebi, spadaju u varijabilne troškove;
- Troškovi struje, vode, komunalija, interneta, telefona i sl. koji ne zavise od proizvodnje ili pružanja usluga. Prostor u kome radite uvek ima troškove, bez obzira da li uspevate da prodate proizvod. Čak i ako radite kod kuće, treba da računate koliki deo troškova korišćenja dela stana ulazi u vaše poslovanje;
- Troškovi kamata, u slučaju podizanja kredita;
- Troškovi taksi, poreza, pravne i administrativne nadoknade. Pobrojte sve stalne troškove koje imate. Saberite i sve troškove koje imate po osnovu plata i doprinosa.
U zavisnosti od oblika registracije, zavisiće i poreska stopa po kojoj ćete se oporezivati. Stopa poreza na prihod od samostalne delatnosti preduzetnika je 10%. Kod Društva sa ograničenom odgovornošću stopa poreza na dobit je 15%. Izdatke po osnovu poreza unesite u posebno polje Porez.
Zatim objasnite svaku pojedinačnu stavku troškova koje se javljaju u vašem poslovanju.
Varijabilni troškovi
Varijabilni troškovi su oni troškovi koji zavise od obima poslovanja, a izračunavaju se po jedinici proizvoda. U varijabilne troškove spadaju:
- Repromaterijal – sirovine, poluproizvodi i proizvodi koji su potrebni za izradu proizvoda. U prodavnici sendviča, troškovi repromaterijala za sendviče ostaju isti ili se menjaju u FINANSIJE Obrazovni program su pripremile i sprovode ga organizacije zavisnosti od procene da li ćete stalno proizvoditi istu količinu ili ćete u periodu smanjene potražnje (školski raspust, ako prodajete u blizini škole) smanjiti proizvodnju sendviča. Bitno je da dobro planirate količine repromaterijala potrebne za prvi period poslovanja;
- Troškovi pomoćnih materijala (npr. pakovanja);
- Troškovi periodične, sezonske radne snage;
- Troškovi transporta i distribucije – ako planirate dostavu sendviča, na primer;
- Dodatni troškovi struje, vode, komunikacije koji se menjaju sa menjanjem proizvodnje. U vašoj prodavnici sendviča imaćete neke fiksne troškove struje i vode, bilo da prodavnica radi ili ne, ali sa procenom povećanja prodaje u nekim periodima tokom dana ili godine, ovi troškovi se proporcionalno uvećavaju – deo za koji su troškovi uvećani računate kao varijabilni trošak.