Opis delatnosti
Ukoliko još niste započeli poslovanje, opis poslovne ideje bi trebalo da obuhvati:
- Iskustvo koje imate u određenoj oblasti
- Zašto ste se odlučili baš za ovu poslovnu ideju?
- Koje proizvode ili usluge ćete prodavati?
- Ko će biti vaši kupci?
- Koliko planirate da prodate prve godine poslovanja?
Mnogo pitanja, kažete. Istina. Ovo je samo početak, a postajaće sve uzbudljivije i uzbudljivije.
Ukoliko već poslujete, dodajte u opis i podatke o tome kojom se delatnošću bavite, od kada se bavite, kako se vaš biznis razvijao od osnivanja i koji su vam planovi za razvoj poslovanja.
Koji su vam artikli najvažniji?
Koji proizvod vam donosi, ili će vam donositi, najveći prihod? A koji je drugi najbitniji? Ako imate mnogo artikala u ponudi, grupišite ih po određenim karakteristikama pa ih tako predstavite. Unestie procentualno učešće svakog artikla ili grupe artikala u ukupnim prihodima.
MALOPRODAJA I VELEPRODAJA
Neki biznisi svoju prodaju vrše isključivo kroz sopstvenu maloprodaju, drugi isključivo prodaju drugim kompanijama, koje vrše dalju prodaju krajnjim kupcima, a neki, pak, kombinuju maloprodaju i veleprodaju. Prednost maloprodaje je u tome što brzo obezbeđuje gotovinu za finansiranje tekućih obaveza i direktnu komunikaciju sa kupcima, ali ima i svoje troškove. Veleprodaja je dobra jer omogućava prodaju veće količine proizvoda pojedinačnim kupcima, ali, sa druge strane, takvi kupci obično traže bolje uslove u smislu cena i rokova za odloženo plaćanje. Opišite kakav je u vašem slučaju odnos maloprodaje i veleprodaje, ili, ako još niste započeli poslovanje, kakvi su vam planovi u tom pogledu.
Gde radite?
Opišite lokaciju na kojoj obavljate delatnost. U zavisnosti od prirode vašeg biznisa, obradite najrelevantnije aspekte – na primer, koliko je blizu saobraćajnica, kolika je frekvencija kupaca, blizina dobavljača… Budući da prostor podrazumeva i troškove, navedite da li je u vlasništvu ili ga iznajmljujete, kakvi su uslovi zakupa i koji su najveći troškovi. Ako planirate biznis onlajn, opišite činioce relevantne za tu vrstu poslovanja.
Vaš proizvod, vaše čedo.
Koje potrebe ili želje kupca zadovoljava vaš proizvod ili usluga? Poređajte njegove karakteristike po prioritetima. A šta za vaše kupce predstavlja kvalitetan proizvod? Predstavite što bolje sve važne karakteristike (materijal, dizajn, tehničke karakteristike...) svog proizvoda/usluge, a naročito one po kojima se izdvaja od sličnih konkurentskih na vašem ciljnom tržištu.
Jedinstvenost
Kada govorimo o proizvodu, jedinstvenost se može bazirati na: funkcionalnosti, pogodnosti upotrebe, praktičnosti, tehničkim performansama, ekonomičnosti upotrebe (štedi resurse)… Kada su u pitanju usluge to može biti: brzina, dostupnost, praktičnost, ekonomičnost… Jako je važno i da saznate i predstavite zašto će kupci koje ste targetirali kupovati baš vaš proizvod/uslugu, a ne neki drugi, konkurentski.
Ciklus
Različiti biznisi obuhvataju različite faze proizvodnog ciklusa. Ovde je potrebno da opišete sve faze u proizvodnji proizvoda, odnosno pružanju usluge, karakteristične za vaš proizvodni ciklus. Takođe je potrebno opisati i one faze koje se ne obavljaju u okviru vašeg poslovanja već su poverene drugima.
Planirate li da zapošljavate?
Koliko ljudi zapošljavate trenutno, a koliko planirate da zaposlite u periodu od godinu dana? Predstavite strukturu zaposlenih i njihove kvalifikacije. Kakva je angažovanost zaposlenih u toku godine: da li postoje sezonski poslovi ili su svi zaposleni angažovani u kontinuitetu tokom cele godine?