Kako od „ne umem sa parama“ do „finansijskog gurua“
Određivanje cilja štednje
Mirko ima 27 godina. Radi u uspešnoj kompaniji, u kojoj je zasad sve kako treba – ima divne kolege koje ga vole i poštuju, uslovi nisu loši i zaista je imao prilike da u njoj napreduje i štošta nauči. Roditelji su to sve primetili, drago im je da se snašao, ali primećuju da mnoge stvari koje želi nikako da sebi i priušti, iako sasvim lepo zarađuje. Izgleda da, što kaže narod, „ne ume baš sa parama“.
Evo i jednog primera sa nedeljnog ručka, između dva srka bakine supe:
„I kad ste mislili Ivanka i ti na odmor?”
„Pa ne znam, mama, karte su opet poskupele, a moram i da sačekam sledeću platu, ostalo mi je 5000 dinara do kraja meseca“
„Pa kad pre… na šta si potrošio?“
„Ne znam ni sam, ali sam siguran da se ne troškarim tek tako, nije ni meni jasno“.
Može se reći, bez zle namere, da Mirku u ovakvim situacijama često „nikadа nije bilo jasno“. Međutim, već na sledećem nedeljnom ručku je imao plan, i to konkretan, merljiv, dostižan, realističan i vremenski određen. Šta se to desilo u međuvremenu?
Mirku je kolega poslao sledeći članak sa njihovog omiljenog portala posvećenom poslu i ličnom razvoju:
Pet ključnih koraka za uspešnu štednju
Nakon čitanja teksta, Mirko je zapisao svoj cilj:
„Do decembra ću uštedeti 1400 evra, kako bismo Ivanka i ja u januaru otišli na 7-dnevno zimovanje iz snova u Francuskoj“.
Motivisan time, ali i drugim savetima koje je pročitao, Mirko je sproveo svoju nameru u delo.
#SMART?
Za lakše formulisanje cilja štednje, možete koristiti dobro poznatu „SMART“ metodu. Možda već primenjujete ovo na poslu – odnosno svoj cilj definišete tako da bude konkretan, merljiv, dostižan, relevantan i vremenski ograničen (Specific, Measurable, Achievable , Relevant, Time bound), ali do sada niste koristili kad je u pitanju štednja. Ako se vratimo na gornji primer i Mirkov cilj, primetićete da je on vrlo konkretan (7-dnevno zimovanje iz snova u Francuskoj), merljiv (u decembru će znati da li ima 1400 evra), dostižan (lepo zarađuje pa predviđena mesečna izdvajanja nisu nemoguća), relevantan (štednja će omogućiti odmor iz snova) i vremenski ograničen (decembar je rok).
Pokušajte sada vi da definišete svoj cilj štednje, koristeći SMART metodu.
#ersteznali
Primer iz stvarnog života
Sara i Marko su zajedno već godinama i shvatili su da je vreme za ,,sledeći korak’’. Žele ljudi da se venčaju, sve po redu, zna se. Ne, Sara nije trudna, što? Elem, sledeći slobodan termin u sali za venčanja koja im se dopada je 25. maj, i pazi sad – ne žele da im to plate ni roditelji ni strina iz Frankfurta. Oni žele da to sami sebi priušte.Cilj – da roditelji dođu na svadbu kao gosti, a ne kao investitori!
Dakle, ovaj par ima jasno određen, dostižan i vremenski ograničen cilj. Oni sada razmatraju svoje mogućnosti - koliko hiljada evra i ćevapa će im biti potrebno te noći za skoro dve godine, da li će i kojim tempom skupljati keš ili će za neki deo uzimati kredit. Jesu zaljubljeni, ali to ih neće sprečiti da sami isplaniraju i finansiraju svoje venčanje. Da sami izaberu bend i ograniče naručivanje pesama. Na vreme su počeli sa planiranjem finansija i mogu sa pravom da se nadaju da će im tog najsrećnijeg dana jedina briga biti kako da se svi što bolje provedu.