Preci lizinga
Predak lizinga je zakup. Starost mu se procenjuje na nekoliko hiljada godina. Od engleske reči za zakup – lease (izgovara se liz, sa dugim “i”) – potiče i reč lizing koju koristimo.
Prema podacima koje je objavila Razvojna lizing grupacija Međunarodne finansijske korporacije (IFC), članice grupacije Svetske banke, najraniji tragovi zabeleženi su još pre pet hiljada godina u razvijenim kulturama Bliskog istoka. Najviše se koristio u transakcijama vezanim za zemlju, sisteme navodnjavanja i stoku.
Kasnije, u antičkoj Grčkoj, razvijeno je davanje u zakup rudnika. Država bi za njihovu eksploataciju odobravala zakup na tri do sedam godina.
ZNAČAJ ŽELEZNICE
Sa mehanizacijom u poljoprivredi i razvojem industrijskog sektora u 19. veku pod zakup počinju da se se daju i uzimaju razni novi predmeti, a sa pojavom železnice uspostavljaju se i novi modeli zakupa.
#ErsteZnali
Za transport uglja iz rudnika železnički vagoni su najpre kupovani.
Sa povećanjem proizvodnje koje je usledilo, kupovina novih vagona je postajala preskupa i neprofitabilna.
Male kompanije su iskoristile tu situaciju i počele da se specijalizuju za davanje vagona u zakup.
Pojedini ugovori su predviđali i pravo zakupca da nakon isteka zakupa opremu otkupi. To je bila preteča sada najzastupljenijeg modela lizinga, koji nazivamo finansijski lizing.
1952.
Ova godina se smatra početkom savremenog lizinga. Tada je, u Sjedinjenim Američkim Državama, privrednik Henri Šofeld osnovao kompaniju radi zaključenja specifične transakcije u oblasti železničkog transporta, koja je postala model za razvoj lizing industrije.
Krajem iste decenije, finansijski lizing počinje da se razvija i u Evropi. Sedamdesetih, model finansijskog lizinga se širi i na zemlje u razvoju u Aziji, Južnoj Americi i Africi.
Danas:
- Lizing koriste i fizička lica i privreda
- Na lizing se daje/uzima ogroman raspon predmeta: od automobila koji koštaju nekoliko hiljada evra, do opreme vredne više miliona
#ErsteZnali
Iako se u javnosti najčešće govori o lizingu pokretnosti (vozila, mašina...), predmet lizinga mogu da budu i nepokretnosti (poslovni prostor, stanovi...).
U 32 evropske zemlje u kojima je aktivna organizacija Leaseurope, više od polovine ukupnog obima lizinga odnosi se na putničke automobile. Nešto manje od petine odlazi na komercijalna vozila, oko četvrtine na opremu, i 4% na nekretnine. Veliko istraživanje sprovedeno je pre dve godine.