Kako planirati?
Pa, malo u glavi i iz glave, i još malo više na zagrejanoj stolici, sa zaoštrenom olovkom ili osvetljenom tastaturom u kasnim noćnim satima.
U jednom od naših kurseva na platformi ErsteZnali pronaći ćete detaljna uputstva kako da pripremite jedan sveobuhvatan plan – biznis plan. Evo ih ovde.
#Savet
Plan jeste veoma korisna stvar, ali vaša sposobnost prilagođavanja i menjanja plana može da bude važnija. S jedne strane, dosledno sprovođenje plana povećava šanse za uspeh. Međutim, plan treba stalno i preispitivati u odnosu na rezultate koji iz njega proističu, i po potrebi reagovati. Da ne bude zabune, ovde ne mislimo na improvizaciju (mada će i ona ponekad da bude potrebna).
Hajde da vam odmah damo i neke osnovne smernice, pre nego što se upustite u sam biznis plan.
- Planirajte dugoročno i kratkoročno
- Planirajte kanale prodaje i načine dolaska do kupaca / klijenata
- Planirajte kako da proizvedete i distribuirate veće količine proizvoda, u slučaju da dobijete veliku porudžbinu; ili na koji način da pružite uslugu naglo povećanom broju klijenata, ukoliko se vaš posao brzo razvije
- Ne zaboravite ni da isplanirate kako da obezbedite ujednačen kvalitet, bilo da je reč o proizvodnji ili uslužnoj delatnosti
- Pažljivo popišite sve troškove, čak i one koji su samo indirektno povezani
Rizici
Bavite se rizicima, ali ne dozvolite da vas oni sputavaju. Rizik nije tu da vas odvrati, već ih prepoznajete i imenujete da biste njima mogli da upravljate. Neki rizik ćete da preuzmete, od nekog da odustanete, a za neke ćete da razvijete mehanizme za ublažavanje, pa i postupanje ako se eventualno dese.
Jedna od najvažnijih stavki u planiranju je i identifikacija rizika za vaše poslovanje.
Želja vs. Cilj vs. Plan
Kod planiranja je važno i da napravite razliku između želja, ciljeva i planova. Vi verovatno želite da vodite uspešan, profitabilan biznis, gde će vam cilj biti da postignete određene finansijske rezultate, a plan je način i skup aktivnosti na koji ćete da te ciljeve ostvarite.